Terugblik Portaal van Vlaanderen 19 september 2024

Terugblik Groei & Bloei bezoek aan de Nieuwe Sluis en Portaal van Vlaanderen

Op donderdag 19 september waren we in de gelegenheid om met de leden van onze vereniging een bezoek te brengen aan de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Alvast ter voorbereiding op de officiële opening door de Koningen van België en Nederland op 11 oktober aanstaande.

De belangstelling voor dit uitje was bovenmaats: meer aanmeldingen dan er eigenlijk plaats is in het treintje dat ons vervoert.

Bij aankomst werden we verwelkomd door Wouter, die ons meteen uitleg gaf over bouw van de Nieuwe Sluis. Hoe de bouw verwezenlijkt kon worden zonder dat de scheepvaart of het wegverkeer er hinder van ondervonden.

Onze gids, Wouter Julsing, afkomstig uit de stad  Groningen en naar deze streek verhuisd om 35 jaar op Dow Chemical te werken, vertelde als een bevlogen verhalenverteller over alles wat met schepen en scheepvaart te maken heeft. De cijfers over het gewicht van de brug van oude sluis, 420 ton, en de Nieuwe Sluis,  1060 ton, waren maar enkele van de weetjes die hij als een wandelend naslagwerk wist te vertellen.

Vooral de Groei & Bloeiers maakte hij nog even attent op een grasveldje bij de sluizen waar bijzondere orchideeën groeien, die naam moest hij nog even schuldig blijven.

De bestuurder van het treintje, Frits van Zadelhof, bracht ons weer veilig een wel terug naar het gebouw van het Portaal van Vlaanderen.

Frits, geboren in Tilburg, zet zich nu in als chauffeur nadat hij  jarenlang als brandweerman voor de veiligheid van de streek gezorgd heeft.

Onder het genot van een heerlijke Zeeuwse bolus en een kopje koffie kunnen we terugkijken op een geslaagde, zonnige middag waarin we veel wijzer zijn geworden over de Nieuwe Sluis die zo groot is als de Sluizen in het Panamakanaal.

Tevens een filmpje over de bouw van de Nieuwe Sluis, met dank aan Omroep Zeeland.

Marjet Prince