Floralia 2019

Ook afgelopen schooljaar hebben een aantal scholen weer meegedaan met het Floraliaproject. Dit project beoogt kinderen enthousiast te maken voor alles wat groeit en bloeit, ze krijgen informatie over Pelargonium planten en leren dat je voor een plant moet zorgen. Hiervoor zijn de scholen na de grote vakantie in 2018 benaderd via een mail waarin duidelijk gemaakt werd wat het Floraliaproject inhoudt.

Vrijwilligers van Groei & bloei Zeeuws-Vlaanderen hebben dit voorjaar de aangemelde basisscholen bezocht. Ze brachten Pelargoniumstekjes mee en vertelden het een en ander over deze planten: waar ze vandaan komen, hoe je stekjes moet oppotten en hoe je ze kunt verzorgen. Ook laten de vrijwilligers dat een Pelargonium echt geen Geranium is en wat de verschillen zijn.

In de presentatie wordt getoond dat er heel veel verschillende pelargoniums zijn, met verschillende bladeren, bloemen en geuren en dat als je er goed voor zorgt, ze steeds mooier worden.

Maar we komen niet alleen met stekjes, potjes en potgrond, we hebben ook bAoekjes bij ons met een puzzel en een kleurplaat. Als er een groepje kinderen hun stekjes oppot, dan kunnen de andere kinderen lekker puzzelen of kleuren. In het boekje kunnen ze ook noteren hoe groot het plantje is als ze het krijgen, wanneer de knoppen en bloemen verschijnen en hoe hoog het is als ze het mee naar huis nemen. En natuurlijk informatie over het verzorgen van het plantje.

De vrijwilligers zijn gastvrij onthaald op de scholen en de kinderen luisterden met veel interesse naar het verhaal. Na een paar weken werden de stekjes door de Groei & Bloeiers gecontroleerd en als er een stekje het ondanks de goede zorgen niet had gehaald, kregen de kinderen een nieuwe kans, dus een nieuw stekje.

Kort voor de meivakantie, die dit jaar veertien dagen duurde, kwam de grote keuring op een aantal scholen. Als de plantjes er goed uitzagen, kregen de kinderen een echt certificaat. De plantjes zagen er allemaal prima uit, ze waren goed verzorgd. De kinderen waren trots op hun plantje en hun certificaat. De glunderende gezichtjes spraken boekdelen. Een aantal scholen hebben foto’s van het project op hun website geplaats.

Ook op de scholen die na de meivakantie door de vrijwilligers werden bezocht, bleek het Floraliaproject een succes. Mooie plantjes en trotse kinderen met hun certificaat.

Dit jaar hebben 262 kinderen in acht scholen meegedaan. Het was best een hele klus om vrijwilligers te vinden die mee naar de scholen wilden gaan. Gelukkig zijn er gevonden: negen vrijwilligers in tweetallen hebben de scholen bezocht. Zonder vrijwilligers geen project Daarom alle vrijwilligers van harte bedankt voor jullie inzet (en graag tot een volgende keer)!

In 2020 komt er opnieuw een Floraliaproject. Hopelijk zijn er dan weer veel aanmeldingen vanuit de scholen en … vanuit Groei & Bloei vrijwilligers om deze scholen te bezoeken.

Namen de Floralia commissie, Janny van Sabben