Zeeuws-Vlaanderen

7 november - Middaglezing “Herfst in volle Glorie”

Afdeling:

Zeeuws-Vlaanderen

Datum:

07-11-2024

Kosten:

€ 5

Kosten lid:

Locatie:

Leeuwenkwartier
Leeuwenlaan 31
4532AE Terneuzen

Route

Do 7 november - Middaglezing “Herfst in volle Glorie”

Plaats: Leeuwenkwartier, Leeuwenlaan 31, 4532 AE Terneuzen

Aanvang: 14.00 uur

Door: Leo Brand, welke we al kennen van de lezing “Zwammen op hout” in 2022.

Kosten: Voor leden is de lezing gratis. Niet leden € 5,-  Koffie / thee worden bij de lezing gratis aangeboden.

Voor veel mensen betekent de herfst de afsluiting van de zomer en het begin van een periode met nattigheid, regen en herfststormen. Maar er is zoveel meer te beleven in en aan de herfst want als de zomer haast voorbij is, staat de herfst weer voor de deur en dan krijgen alle blaadjes, heel snel weer een andere kleur. Moeder Natuur is aan het zwoegen, met een verfbord en penseel en zij verft dan alle blaadjes rood, oranje, bruin en geel.

Maar… niet alleen verkleuren de bomen en de struiken heel mooi, in de bossen zelf is het ook één groot feest. De bomen en struiken hangen vol met vruchten zoals: kastanjes, eikels, beukennootjes, vlierbessen en bramen. Ook de kardinaalsmuts laat zijn prachtige vruchten zien. In de bossen schieten de paddenstoelen letterlijk en figuurlijk de grond uit. Er is nog veel meer te zien maar ook te horen in de bossen. Op de Veluwe burlen mannetjesherten nu om het hardst om op die manier de aandacht te trekken van zoveel mogelijk vrouwtjes. De zwijnen doen zich tegoed aan de vele vruchten die nu rijkelijk op de grond liggen en de eekhoorntjes laten zich ook wat vaker en makkelijker zien en fotograferen.

In onze eigen tuin zijn het de vruchten die geplukt kunnen worden en de vogels doen hier graag aan mee. En wat te denken van de pompoenen en sierkalebassen die nu geoogst kunnen worden en waar heel veel leuke en mooie dingen mee gemaakt kunnen worden. Daar krijgt u tijdens deze lezing ineens een heel andere kijk op.

Vruchten als appels, peren en pruimen worden geoogst en zijn weer volop beschikbaar. De vruchten die op de grond vallen worden genuttigd door vele soorten dieren als vogels en muisjes.

Ach, die herfststormen en regen nemen we graag op de koop toe. De herfst beleven is echt iets geweldigs, of dat nu in eigen omgeving is, in de bossen of op de heidevelden het is en blijft heel bijzonder.

Deze lezing laat u de vele aspecten van de  ‘Herfst in volle glorie’ meebeleven.